Reg.datum
    mar 2009
    Hej hallå,

Funderar på en brukisersättare istället för BMW:n som jag sålde här om veckan.

Har sneglat på Honda Prelude 2.2 (97-00) och ser de ligger bra till kursmässigt, även om de är ganska fula framifrån...

Vad vet vi om dessa? Hur driftsäker är H22a5 motorn?

// Mattias
    //Mattias
    impreza 2.5 | ibiza 1.6 | accord 2.0

Reg.datum
    sep 2010
    raseri här på forumet har haft en Prelude 97:a vet jag, han borde väl veta nått om dem
    What does Marsellus Wallace LOOK LIKE?!

Reg.datum
    feb 2011
    Visst har jag haft en Prelude och jag delar gärna med mig av mina erfarenheter

Preluden är en ganska opraktisk bil, litet bagage, litet baksäte
    2.2an är fantastiskt trött med sitt butterfly insug, svårsåld är den med (alla preluder av 97+ är helt döda!
    Och dom dricker olja, har man för lite olja så rasar dom... Dock inte lika känsliga som H22an i ATR eller dom gamla preluderna!
    I dom pengar 15-25k så hade jag hellre försökt att köpa en Civic EK3 (1.5 110hp) alt en 1.4is (90hp) roligare att köra, mer praktisk samt billigare att äga

Men det är bara mina lilla åsikt!
    There is no replacement for cubic displacement!
    Regionsansvarig Väst @ Honda Performance Club

Reg.datum
    mar 2009
    Tack för svaret

Men som jag förstått det så är Preluden lite av en "GT-vagn" med god komfort och fina vägegenskaper. Med 185hk och VTAK (!!) kan de väl inte vara sådär jättetrött eller?

Det känns som att man får ganska mycket bil för pengarna om man kan leva med den fula fronten? Speciellt jämfört med en skramlig gammal Civic på 1.5l?

Dricker olja gör väl de flesta vtecmotorer så det får man väl leva med!
    //Mattias

Reg.datum
    feb 2011
    Underskatta inte ek3an
    Går bättre än väntat!

Polaren har en 2.2 vti till salu uppe i Västerås om du är sugen!

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av raseri Visa inlägg
    Underskatta inte ek3an
    Går bättre än väntat!

Polaren har en 2.2 vti till salu uppe i Västerås om du är sugen!

Vad gäller ek3 känns den inte lika påkostad, vill ha en pålitlig, någorlunda bekväm men samtidigt halvsportig till ett bra pris. Ett komplement till S2000 helt enkelt. Borde inte Prellen vara ett bra alternativ då?

Det är den jag tänkte kolla på, antar du menar Malkolm?
    Vet du mer om den bilen? Kursen är ju som sagt riktigt bra för vad man får!
    //Mattias

Reg.datum
    aug 2009
    Kan ju inte direkt något om Prelude men att alla Vtec motorer dricker olja är vell inte helt sant? Min k20 drack ingen olja med mindre än att man körde bana. Och då var det Christer som sa att det var den lilla mängd vatten som dras till oljan som dunstar och därav fick man skvätta i fem frön olja.

Varför inte en Vw Bora annars? Går ju få riktigt billigt med stora kliman och med ett par coilis och fälgar är dom ju duktigt sjyssta!
    Promoted - Alive.se

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Edin Visa inlägg
    Kan ju inte direkt något om Prelude men att alla Vtec motorer dricker olja är vell inte helt sant? Min k20 drack ingen olja med mindre än att man körde bana. Och då var det Christer som sa att det var den lilla mängd vatten som dras till oljan som dunstar och därav fick man skvätta i fem frön olja.

Varför inte en Vw Bora annars? Går ju få riktigt billigt med stora kliman och med ett par coilis och fälgar är dom ju duktigt sjyssta!
    Mja, en VW från millennieskiftet är väl ungefär som att köpa sig problem! :P
    //Mattias

Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Arson Visa inlägg
    Mja, en VW från millennieskiftet är väl ungefär som att köpa sig problem! :P
    E det så?

Själv har jag ingen aning på det men det känns som att Golfarna bara rullar på. Det är ju skapligt lite elektronik i dom ändå. Vissa har ju itne ens antispinn och antisladd. Sen lär ju trötta 1.6: or vara skapligt bensinsnåla. Annars kan man ju ta en V5 eller V6: a Eller en 1.8t men dom är fan i mig inte vanliga.
    Promoted - Alive.se

Reg.datum
    feb 2011
    Makolms är faktiktiskt över förväntan, blev lite förvånad när jag körde den när han var nere sist!
    Kändes mycket bättre i i hela chassiet än min gamla
    Så för dom pengarna så är det nog rätt bil!

Hälsa från mig om du åker och kollar på den

Kontakta oss:
info@alive.se
Samarbeten:
relations@alive.se
Copyright:
alive.se | 2011
alive.se:
Forum
Store
Upload
Blog