-

Dags att dra igång en projekt tråd om min CRX VT. Efter att ha tillbringat en del tid i kompisens super fina original CRX VT blev suget för stort, jag bara måste ha en…
Efter ett tag dyker en kär och gammal vän upp på annons, priset var bra och jag gjorde slag i saken och åkte till Uppsala. Affären gjordes upp och den döve och stumme såg nöjd ut att få en av sina VT´s sålda.
Så vad blev det då, jo en riktig kändis med en gedigen stamtavla…..
11 ägare de flesta från HPC så den har gått hårt på alla sätt och vis…
Bilen har inte varit besiktigad sedan 2008 och de senaste ägarna har nog bara plockat delat från den. Men den döve och stumme hade iaf plockat ihop bilen efter bästa förmåga….
Efter en snabb titt så slog jag till och köpte skiten så färden gick från Uppsala till garaget i Västerås.
Jag mustar ur bilen allt var den har för att försöka skaffa mig en bild av i vilket skick bilen är i, tyvärr så gick det inte att utröna så hemskt mycket då ljudbilden inte direkt avslöjade något för de viner och låter precis från alla håll och kanter……
Men bilen pinnar på rätt så bra motor mässigt, men visst finns det saker som inte känns helt okej som växellådan Y2 och att väghållningen har mer att önska…..
Väl framme vid garaget stannar jag och hoppar ur bilen, känns jävligt bra V-tec smilet sitter som klistrat över hela mitt ansikte fan vad jag älskar B16 Vilket gött V-tec ljud den motorn har 
Tänder en cigg och bara står och njuter !
Börjar gå några varv runt bilen då den står så fint på tomgång och puttrar.
Ser att det är något som rinner ut under bilen, VA FAN nu då !?!?
Slänger mig snabbt under bilen och ser att de kommer ut en del kylarvatten, helvete.
Stänger av bilen, slänger mig under huven med mörka tankar om att den har kokat eller något annat skit letar men hittar inget. Nu har kompisarna kommit ikapp och Bongo hittar direkt vad felet är, en kylslang under insuget sitter jätte löst och när han tar på den lossnar den helt och typ allt kylar vatten åker rakt ut……
Ja ja bara rulla in skiten i garaget och sätta igång !
Målet med bilen är att ordna till allt snabbt och besiktiga bilen för att kunna mysa runt lite nu i sommar !
Yeah Yeah drömma kan man göra, men tyvärr blir det nog ingen besiktning i år. Mycket har hänt och jag ligger i när jag är i garaget. Men känner att det är bättre att riva ner skiten och fixa allt som jag vill ha det. Finns lite att göra kan jag meddela….
/Jocke
-
Trevligt!!
Ska helt klart följas!
Och grattis till en sjukt vacker bil...
-
Efter att jag fått in bilen i garaget och börjat titta igenom bilen så finns det mycket att sätta igång med på alla fronter…
Som vanligt så kör man ju igång med det väsentliga motorn 
Följande lite större service är nu gjort på motorn i bilen !
Motorn har det klassiska knacket vid tomgång, vid öppnande av motorn visade det sig att de flesta lost motion device var helt slut så bara att byta.
Gamla LMD, typiskt japps riktigt överarbetad och komplicerad konstruktion.

Nya LMD, nä men man kan lösa det med en simpel fjäder

När sedan allt kommit ihop igen så blev det givetvis en ventilinställning gjord, efter lite pill så blev allt bra !

Kamrem byttes också då det satt någon no name kopia, Honda oem ska de va !

End camshaft byttes också då det är en klassiskt svag punkt, samt att de läcker en del olja ner på motorn om den inte är bra. Fick bli en ny ITR.

Allt gick bra och givetvis är allt momentdraget enl WSM.

Övriga saker gjorda med motor
V-tec solenoid byttes till en ny även en ny packning.
Några mindre O-ringar och andra diverse packningar byttes också.
Nya NKG stift.
/Jocke
-
Mmmm....Honda....det här måste följas. Hoppas allt spårar ut helt o till nästa sommar är de tyrbo o bakhjulsdrift, kanske rentav blir en cool drifting bil:-) Lycka till med allt iaf gubben.
-
Åhh, coolt. En sån här har jag velat haft ända sen jag var liten men någonstans runt 17-18 årsåldern så slog jag huvudet i ett köksskåp och sen dess kan jag inte köra andra bilar än Land Rover...
Jag följer och håller såklart tummarna för en spårning. Brukar bli som allra bäst då!
-
Vackert med CRX 
Lycka till med henne!
-
Spjällhus och insug.
Suget efter ett fetare spjällhus har funnits ett tag. Visste att det låg ett ATR hos Christer på Rosenholtz . Efter lite efterforskningar så visade sig det att det kunde fungera med Accord Type R spällhus, det är ju en H-serie så det skulle vara bolt on. Sagt och gjort jag slog till och fick med insug spridare ja hela skiten….
Här poserar Bongoloiden med skönheten.

Skitigt var det, så bara sätta igång och dona lite.

Som ni kan se är det rätt så stor skillnad mot ett original, lite mera mos och en investering för framtida idéer.

Jag vill också tacka gubben i lådan som bara dök upp i garaget en sen kväll, hade haft han i tankarna för att port matcha insugen mot spjällhuset. Redan dagen efter var allt klart och det blev riktigt bra !
Efter att ha glott sönder mig så är det en sak som finns på det gamla spjället men inte på det nya, tomgångsskruv…. Så frågan är hur tomgången blir. Man kanske får ställa upp spjället lite så att man får någon slags tomgång. Men kan tänka mig att det kommer bli lite Hawaii beroende på om motorn är varm eller kall.
/Jocke
-
Focus baksida CRX.
Efter att den främre delen fått all uppmärksamhet kände jag att det var dags att titta lite på baken av bilen. Rev ut det mesta som finns där bak på en CRX som inte är mycket direkt. Rost mässigt såg det riktigt bra ut och jag gjorde en del fynd i kabel väg som var kul, slutsteg och baslåda check.
Den mittersta reflex rampen såg riktigt risig ut.

Under en tripp till Christer för att beställa saker, beställdes även ett nytt V-tec klistermärke, tyvärr gick det inte att beställa ett nytt CRX, what 
Hum, tur att det finns ett par CRX:er i garaget, Bongo var snäll och lät mig byta reflexramp med en av hans CRX:er där CRX var intakt. Så på med V-tec kibban så var det klart.
Den gamla VS nya !

Det saknades ett Hondamärke längst till vänster som sitter där på en original CRX så den åkte också på så klart

/Jocke
-
Snyggt!
OEM+ ska det vara!
-
Blev en snabb visit i garaget. Hade inte mycket tid att spendera så allt som blev gjort var att plocka bort kylaren.
Kylaren ser ut att vara i ok skick och ingen rost, så den kommer jag att använda.
Men fläktkåpan ser inte alls härlig ut, riktigt rutten och matchar vår utomhus meckarbänk perfekt….

Ingenting såg kul ut, men en gammal utskrift av en annons på CRX delar blev räddningen. Blir helt ny fläktkåpa, motor och blad till ett grymt bra pris ! Det är inte helt fel, för det kommer behövs en massa delar till liket………
Hade med mig en liten låda med saker från Rosenholtz den äldre ute på Värmdö då Christer har semester.

Innehållande följande saker.

Shit, tur att det är lugnt på jobbet så man kan sitta och leta delar. Känns som om det aldrig tar slut med den här bilens behov…
Behöver sätta ihop en lista på delar som är kvar och behöver köpas in, får bli fredagens jobb.
/Jocke
Kontakta oss:
info@alive.se
Samarbeten:
relations@alive.se
Copyright:
alive.se | 2011