Reg.datum
    jun 2008
    Ford Sierra Cosworth 4x4 -91 -B/W-

Bilder på bilen, delar, stereo m.m. -> HÄR!

Kommer att gå igenom allt lite snabbt med bilder å text medans projektet fortlöper.

Köpte Cossin i september 2005, körde me den tills snön kom. Därefter plockades hela bilen ner för hellack, bytte kulör oxå dock svartmetallick som innan.
    Iaf, plockade ner hela bilen lade slipgrund på å fick den lackad riktigt billigt så de vart kanon! Men ny lack så sattes den ihop å besiktigades den 4 maj 2006. Efter det så åkte stripesarna på på sidorna å bilen lackbehandlades hos Tobbe på Bilpedanten. Vi blev chockade båda två över resultatet
    Här e bilen då:

Efter de så börjades ett relativt seriöst stereobygga ta sin form å till det inhandlades en Pioneed P88RS huvudenhet, Nakamichi PA4100 slutsteg, Focal Polyglass 130v2 frontsystem å en Focal Access 30A1 sub. Frontsystemet byggdes in i instrumentpanelen å den flockades. Basen fick en reflex låda på ca 50-55l som både bas å rör spelar in i skidluckan bak.. Å de låter kanon!

Året led till sitt slut å i november ställdes bilen inför motorrenovering å trimning då den misstände allt över 4500rpm. Den drack olja å såg förjävlig ut helt enkelt.. Så de e de den här tråden handlar om

Det som kommer att göras å bytas..:
    ¤Turbobyte (Schwitzer s200)
    ¤Nytt grenrör, pulssplitt m.m.
    ¤Toppen kommer att bearbetas (porta, nya ventilen å styrningar m.m.)
    ¤MSD 998cc 6-håls spridare
    ¤Avgasröret kommer att passas in till nya turbon (Moongose rostfritt 3")
    ¤Bearbeta blocket borra, toppdeckas, långbultas å O-ringas
    ¤Porta Insug, topp å grenrör
    ¤Högtrycks oljepump
    ¤Bosch 044 bränslepump
    ¤Pace RS500 Ic
    ¤MSD tändförstärkare o spole
    ¤H-profilsstakar (lättade)
    ¤CP Pistons kolvar (högsta spec)
    ¤Balansera hela bottendelen
    ¤Mappa hos ChipCenter
    ¤M.M. M.M.

Nu börjas hela motorn att plockas ner!
    Motorn lyfts ur å demonteringen påbörjas..

Ramlager och en kolv:

Efter detta så bestämmdes att kolvar, stakar å alla lager ska bytas. Blockar ska bearbetas med en borrning, toppdeckning å O-ringas. Hela bottendelen ska ses över å balanseras å lättas.

Köpte en Pace RS500 IC replica som testmonterades å passade kalas! Denna högglanspolreades, men ska få en omgång till..

Var iväg me toppen, insug å plenumet till en snubbe på Öland, som skulle porta, byta styrningar å ventilerna..

Fick hem lite delar som Nuke Fuelrail, tändkablar, motorkuddar, kolvar, lager å packningar
    Var sen i väg med blocket å bottendelen hos motorrenoveraren..

Hittade ett billigt ställe på nätet som hade kabelstrumpa som jag tänkte klä in kabelhärvor å lite grejjer me i motorrummet. Klädde tändkablarna de försa jag gjorde å de vart riktigt snyggt, så fortsatte me lite kablar å doningar..

Började slipa på kompessorhuset på turbon som jag tänkte högglanspolera, detta e dock inte klart.
    Köpte även nya kontaket som passar spridarna å diverse givare å grejjer då jag ska fräscha upp kabelhärvan..

Sen började de drälla in lite mer delar, som t.ex. Vattenpump, luftfilter, silikon slangar, bränslepump, lamell å högtrycks oljepump..
    Sen damp de ner mer grejjer från Nuke, BTR å Y-block te bränslesystemet.. Efter de som kom det hem lite bränsleslangs anslutningar från amerikat

Efter en lång väntan på mitt block å bottendelen så fick jag äntligen hem de! Allt såg kanon ut!

Nu blev de inte så mycket meckande förens toppen å de grejjerna kom hem.. :/
    Började dock att plocka ner tanken som vart lite bucklig å skaffade en annan begangnad som vart finare.

Fick hem Elektroniska Laddtrycksstyrningen som ska bli väldigt spännande å se hur bra den funkar! Kul att kunna justera lite som man vill innifrån bilen, smidigt! Fick även hem bättre begangnade MSD 998cc spridare som hade gått nåra varv på bana endast, så de klipptes direkt!

Kabelhärvan påbörjades all klä in i kabelstrumpa, dock hade jag ej tid att slutföra, men de ska snart göras..

DE EFTERLÄNGTADE BESKEDET KOM! Hämtade min topp, insug å plenumet! Portat, nya styrningar å nya ventiler! Motivationen kommer tillbax! Äntligen kan de hända nåt..
    Firade med att skicka toppen på planing, hade den endast 3timmar i mina händer hehe
    1 vecka senare så kommer den hem!
    Byter lite gängor å inspekterar portningen lite närmre..
    Nu ska bara allt tvättas som ska blästras å lackas, sen börjar monteringen!

Blocket blästrades å alla andra motordelar mattades inför lackeringen.

Ny turbo hämtades på semestern i Göteborg, ihopplockad av Christer på NLR.
    Ska räcka till över 600hk på E85, räcker gott å väl för bränslepumpen

Fick hem blocket å toppen först å främst så man kunde börja skruva lite, resten fick vänta lite..

Fick ett tips om att slänga i långbultar innan monteringen, då godset som toppbultarna ska skruvas i mellan 1-2 cylinderna å mellan 3-4 cylinderna e inget att hurra för. Så jag var inte sen med att beställa långbultar från england.. 3dagar senare så fanns dem hemma..

Så länge så satte jag ihop toppen så gott de gick, ventiler, fjädrar, lyftare m.m.

Lämnade iväg blocket å fick hem det 1½vecka senare, såg riktigt bra ut!

Efter 22månader så hände det!!!!!
    Som Fylking säger; "Änligen!!"

Satte i veven, slipade in kolvringarna, monterade kolvar mot stakar m.m.

Blocket tvångsmatades med kolvar å långbultarna låstes i blocket med Loctite.

O-ringarna filades in å lades på plats med så liten spriga som möjligt, sen lades toppen på å drogs åt utav h***ete!
    Samtidigt monterades oljepump å kolvoljesprutet..

Efter lite tjat å så ( ) så laddades Tobbes lackvagnar med cossidelar, lacken var ett faktum..

Några dagar senare.......

Monteringen började! Dock e bara ventilkåpan å insuget påhängda för att se hur det skulle se ut..

Efter det så monterades Ventilkåpa, kamdrev, vattenpump å satt fast generator å styrservofärstet. Har tvättat av kablar å grejjer.
    Satt ihop gasspjället å lite krims krams..
    Beställt 10m soppaslang å de sista anslutningarna nu så jag kan köra Earls anslutningar i hela soppasystemet, bosre dyka upp i veckan som kommer..

Mer biler å uppdatering kommer..

MVH Jonas

Reg.datum
    mar 2008
    NICE...

Fan vad kul det är att läsa och se så mkt på samma gång!

Kommer bli så fint med nya motorn, alla kablar i strumpa, rent och fint!

Mvh Matte
    Sports for Fuckups

Reg.datum
    aug 2008
    Verkar bli en trevlig Cossie det här, seriöst och grymt motorbygge och allt

Tumme upp!

Reg.datum
    jun 2008
    Nice Bygge!! hade en likadan varvtalsregulator på min första epa för några år sen hehe
    "Den som ingen Turbo har han får åka utan Bar"

Reg.datum
    jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av kocken Visa inlägg
    NICE...

Fan vad kul det är att läsa och se så mkt på samma gång!

Kommer bli så fint med nya motorn, alla kablar i strumpa, rent och fint!

Mvh Matte
    Ja, de e rätt kul å kolla tebax på hur mycket man gjort å så..

MVH Jonas

Reg.datum
    jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
    Nice Bygge!! hade en likadan varvtalsregulator på min första epa för några år sen hehe
    Hehe, de e både varvtalsregulator å Launch-controller i denna..
    Blir till att inte använda regulatorn bara..

MVH Jonas

Reg.datum
    mar 2008
    dra mig i spakarna!
    fan vilken tysk ordning du verkar ha på allt, sjukt snýgg motor sitter du på med!

du verkar ha lagt ner en otrolig tid i detta, det ser riktigt bra ut!

kul med projekt med, ska bli sjukt kul att följa framtida påhitt!

fast va beredd på att piller här på forumet kommer kräva ett nytt tangentbord av dig, då han antagligen och förmodligen satte sin nattgröt i halsen och hosta ut det när han läser detta.
    hehe

/maccan

Reg.datum
    feb 2008
    Shit vad jobb nerlagt och vilket pengahål! Men det ser ut att bli riktigt grymt!

Reg.datum
    nov 2008
    Cossie är fina grejer det! Grymt snyggt och bra jobb har du gjort!

Reg.datum
    jun 2008
    De får väl bli så att om ni fixar nån träff i sommar så kanske man få dyka upp..
    Kul me kommentarer!

MVH Jonas

Kontakta oss:
info@alive.se
Samarbeten:
relations@alive.se
Copyright:
alive.se | 2011
alive.se:
Forum
Store
Upload