Sveriges skönaste digitala vardagsrum

ImprezaGC8
Apprentice

Re: Subaru Legacy RS Turbo -93

sön dec 18, 2016 5:15 pm

Ja justde jag råkade köpa en kombi i april som ska få överblivna delar från den röda, därav får man god anledning att uppgradera den röda lite extra ;) Denna bilden på kombin är rätt gammal, den är helt rensad nu! Lite svetsjobb men inte alls farligt, jag har en donatorbil för att få ihop den dessutom! Den kommer bli solid 555 blå med guld Revolution Millenium fälgar, Impreza STi hawkeye 2.5l 6 växlad DCCD drivlina, Brembo bromsar å lite sånt. Får dra 1700kg släp med vanligt B kort!

Bild

Användarvisningsbild
sqd
Big Boss
Kontakt:

mån dec 19, 2016 1:12 pm

Nice! Kul att se dig tillbaka igen, kombin kommer ju bli grym för sig själv :)

ImprezaGC8
Apprentice

tor dec 22, 2016 1:50 pm

sqd skrev:
Nice! Kul att se dig tillbaka igen, kombin kommer ju bli grym för sig själv :)

Tack, kul att du tycker det :)
Kombin skulle bara va bruksbil och med std 2.2 sugmotor men allt spårar ur, extra lätt hänt när man har massa passande delar som ligger å skräpar :D

ImprezaGC8
Apprentice

tor dec 22, 2016 1:50 pm

Här kommer lite bilder på vad som händer i vinter...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

ImprezaGC8
Apprentice

tor dec 22, 2016 1:51 pm

Invändigt rensas det för fullständigt också, allt som inte behövs kommer tas bort. Däremot kommer all inredning förutom baksätet att sättas tillbaka så att bilen ser standardbetonad ut, och har en gnutta komfort. Men kabelhärvan bantas ner, onödiga fästen tas bort, värmepaketet ersätts med ett lättvikts element på 1kg, stereon och alla dess kablar tas bort, all asfaltsmatta och annan ljudisolering åker bort, osv... Invändigt kommer den även lackeras även om det mesta av det inte kommer synas, men det ska ju göras riktigt...

Bild

Bild

Här rensas onödig kabel bort...

Bild

Bild

Bild

Bort med onödig dubbelplåt som inte tjänar något syfte i att göra karossen starkare eller styvare!

Bild

Bild

Ja juste sen blir det skruvad helbur också :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

ImprezaGC8
Apprentice

tor dec 22, 2016 1:52 pm

Eftersom denna buren var tänkt att ha i min Impreza, så hade jag ingen monteringssats till den för de boxarna sitter svetsade i Imprezan... Så fick börja göra lite mallar och skära ut nya boxar i 3mm plåt.

Ja du läste rätt buren är för Impreza men passar lika bra i Legacy efter lite justeringar och förändringar :)

Bild

Bild

Bild

Där bak ska ytterligare en plåt skäras ut som ska ligga ovanpå tornet och svetsas ihop med burplattan.

Bild

ImprezaGC8
Apprentice

lör dec 24, 2016 1:28 pm

Dags för en julaftonsuppdatering! Jag känner att det är dags för en rejäl förändring nu (för det har ju inte hänt än?! :D ) så detta är färgkombon bilen ska ha nästa år!

Bild

Renault 242 Blue des Iles heter färgen, det är den färgkoden som 555 Subaru World Rally Team använde mellan åren 1993-1996, det är alltså ingen färg som någon Subaru produktionsbil har använt, den mest lika heter 53C från Subaru men den har inte lika mycket lila i sig. Denna färgen ska användas överallt på bilen, under, inne, utvändigt, på buren etc.

Eftersom jag även bygger en Legacy turbo kombi, så kom jag på idén att jag ska ta hela fronten, dörrarna och allt annat som passar från min sedan och flytta över till kombi krossen som då lackeras röd istället, så man inte behöver lackera om redan fina delar i onödan :) Jag har dubbel uppsättning av de flesta karossdelar som jag då istället kommer lackera blåa. Då kan man även passa på att lätta det som går, tex ta bort förstärkningar i dörrarna etc.

ImprezaGC8
Apprentice

mån nov 27, 2017 10:17 am

Denna tråden hade jag nästan glömt bort, ser att det är dags för en uppdatering nu eftersom det mesta tog en helt ny vändning!

Karossen har hamnat i vagga, och fått en helsvetsad bur med rör från finess. Jag har byggt buren själv för att efterlikna prodrive grupp a buren, men med ett antal förbättringar. Karossen är sömsvetsad med 40mm svetsar, den är förstärkt med 2mm plåt vid alla ställen prodrive förstärkte karosserna, och alla onödiga standardplåtar och fästen som prodrive tog bort har jag också tagit bort.

Jag har även bytt hela bakstycket på karossen till 89-91 plåten, eftersom jag beslutade mig för att göra det enda rätta och bygga om från facelift till de äldre utseendet, som de ska se ut. Stora problem att hitta rätt delar då det inte växer på träd men jag har lyckats hitta det mesta och framförallt de ovanliga delarna, det som skiljer är:

Framskärmar
Motorhuv och luftintag
Stötfångare fram och bak
Grill
Alla emblem
Lysen fram och bak
Bakljusdekor-ramp
Lite lister och annat

Projektet är långt ifrån dött! :)

Bild

Bild

Bild